Standard jakości handlowej dla brzoskwiń i nektaryn zawarty w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) Nr 2335/1999 z dnia 3 listopada 1999 r. Uwzględniono zmiany do standardu wprowadzone rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 46/2003.
Przedmiotem standardu są brzoskwinie i nektaryny odmian uprawnych Prunus persica Sieb i Zucc., dostarczane konsumentom w stanie świeżym. Standard nie obejmuje brzoskwiń i nektaryn przeznaczonych do przetwórstwa.
Celem standardu jest określenie wymagań jakościowych dla brzoskwiń i nektaryn, po ich przygotowaniu i zapakowaniu.
A. Wymagania minimalne
We wszystkich klasach jakości, uwzględniając szczegółowe wymagania dla danej klasy oraz dopuszczalne tolerancje, brzoskwinie i nektaryny powinny być:
- Całe,
- Zdrowe, nie dopuszcza się owoców z objawami gnicia lub zepsucia, które czynią je niezdatnymi
Wielkość brzoskwiń i nektaryn określa się:
- Obwodem,
- Największą średnicą przekroju poprzecznego.
Brzoskwinie i nektaryny powinny być sortowane według następującej skali wielkości:
Dla brzoskwiń i nektaryn nie spełniających wymagań ustalonych dla danej klasy dopuszcza się w każdym opakowaniu następujące tolerancje w zakresie jakości i wielkości.
A. Tolerancje dotyczące jakości b) Klasa Ekstra
5% liczbowo lub masowo brzoskwiń lub nektaryn nie spełniających wymagań tej klasy, ale zgodnych z wymaganiami dla klasy I, lub wyjątkowo mieszczących się
A. Jednolitość W każdym opakowaniu brzoskwinie i nektaryny powinny być jednolite, tj. tego samego pochodzenia, tej samej odmiany, jakości, stopnia dojrzałości oraz wielkości, a dla klasy Ekstra powinny być jednolite także pod względem barwy.
W opakowaniu widoczna część owoców powinna być reprezentatywna w stosunku do całej jego zawartości.
Niezależnie od wcześniejszych postanowień tego punktu, produkty objęte tym
Na każdym opakowaniu należy umieścić następujące informacje, zgrupowane na tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny, trwały oraz widoczny z zewnątrz:
A. Cechy identyfikacyjne Pakujący i/lub wysyłający: nazwa i adres lub urzędowo ustanowiony lub zaakceptowany kod firmowy. Jednakże w przypadku kiedy znak firmowy jest użyty, odnośnik „pakujący i/lub wysyłający” (lub odpowiedni skrót) muszą być