Standard jakości handlowej dla orzechów laskowych w skorupach zawarty w załączniku do ozporządzenia Komisji (WE) Nr 1284/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. Uwzględniono zmiany do standardu wprowadzone rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 46/2003.
Przedmiotem standardu są orzechy laskowe w skorupach odmian uprawnych Corylus avellana L. i Corylus maxima Mill. Oraz ich mieszańce pozbawione łupiny, dostarczane konsumentom w stanie świeżym. Standard nie obejmuje orzechów przeznaczonych do przetwórstwa.
Celem standardu jest określenie wymagań jakościowych dla orzechów laskowych w skorupach po ich przygotowaniu i zapakowaniu.
A. Wymagania minimalne We wszystkich klasach jakości, uwzględniając szczegółowe wymagania dla danej klasy oraz dopuszczalne tolerancje, orzechy laskowe w skorupach powinny być:
I) Charakterystyka całego orzecha - Dobrze wykształcone; skorupa nie może
Wielkość lub odsiew orzechów laskowych są określane maksymalną średnicą poprzeczną. Jest wyrażana albo za pomocą przedziału określonego maksymalną i minimalną wielkością albo minimalną wielkością i słowami „i powyżej” lub maksymalną wielkością i słowami „i poniżej” (odsiew). Sortowanie według wielkości jest obowiązkowe dla orzechów klasy Ekstra i I a dowolne dla klasy II. 333
Ustalono następującą
Dla orzechów laskowych nie spełniających wymagań ustalonych dla danej klasy dopuszcza się w każdym opakowaniu następujące tolerancje w zakresie jakości i wielkości.
A. Jednolitość W każdym opakowaniu orzechy laskowe w skorupach powinny być jednolite, tj. tego samego pochodzenia, tej samej jakości, odmiany lub typu handlowego oraz wielkości 9jesli sortowano według wielkości).
W opakowaniu widoczna część orzechów powinna być reprezentatywna w stosunku do całej jego zawartości.
Niezależnie od wcześniejszych postanowień tego punktu, produkty objęte tym rozporządzeniem mogą być pakowane
Na każdym opakowaniu należy umieścić następujące informacje, zgrupowane na tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny, trwały oraz widoczny z zewnątrz:
A. Cechy identyfikacyjne
Pakujący i/lub wysyłający: nazwa i adres lub urzędowo ustanowiony lub zaakceptowany kod firmowy. Jednakże w przypadku kiedy kod firmowy jest użyty, odnośnik „pakujący i/lub wysyłający” (lub odpowiedni skrót) muszą być