Standard jakości handlowej dla orzechów włoskich w skorupach zawarty w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) Nr 175/2001 z dnia 26 stycznia 2001 r. Uwzględniono zmiany do standardu wprowadzone rozporządzeniami Komisji (WE) Nr 46/2003 oraz Nr 80/2003.
Przedmiotem standardu są orzechy włoskie w skorupach bez zewnętrznej łupiny odmian uprawnych Juglans regia L., dostarczane konsumentom w stanie świeżym. Standard nie obejmuje orzechów włoskich przeznaczonych do przetwórstwa.
Określenie „świeże orzechy włoskie” lub „wczesne orzechy włoskie” oznacza orzechy które są przedmiotem sprzedaży zaraz po zbiorze i nie mogą być przechowywane przez dłuższy czas, z których łupina została
Celem standardu jest określenie wymagań jakościowych dla orzechów włoskich w skorupach po ich przygotowaniu i zapakowaniu.
A. Wymagania minimalne
We wszystkich klasach jakości, uwzględniając szczegółowe wymagania dla danej klasy oraz dopuszczalne tolerancje, orzechy włoskie w skorupach powinny być:
a) Charakterystyka skorupy
- Całe, niewielkie powierzchniowe uszkodzenia
Wielkość orzechów włoskich jest określana za pomocą przedziału określonego minimalną i maksymalną średnicą (wielkość) lub wskazaniem minimalnej średnicy i słowami „i powyżej” lub „i +” (odsiew).
Dla orzechów włoskich nie spełniających wymagań ustalonych dla danej klasy dopuszcza się w każdym opakowaniu następujące tolerancje w zakresie jakości i wielkości.
A. Jednolitość W każdym opakowaniu orzechy włoskie w skorupach powinny być jednolite, tj. tego samego pochodzenia, z tego samego zbioru, tej samej jakości, oraz wielkości (jeśli sortowano według wielkości). W opakowaniu na którym podana jest odmiana, mieszanka odmian lub typ handlowy, dopuszcza się 10 % masowo lub liczbowo orzechów włoskich innej odmian lub typu handlowego
W opakowaniu widoczna część orzechów powinna być
Na każdym opakowaniu należy umieścić następujące informacje, zgrupowane na tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny, trwały oraz widoczny z zewnątrz:
A. Cechy identyfikacyjne
Pakujący i/lub wysyłający: nazwa i adres lub urzędowo ustanowiony lub zaakceptowany kod firmowy. Jednakże w przypadku kiedy kod firmowy jest użyty, odnośnik „pakujący i/lub wysyłający” (lub odpowiedni skrót) muszą być