W Unii Europejskiej wymagania jakościowe dla świeżych owoców i warzyw objętych wspólną organizacją rynku, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2200/96, zawarte są w standardach jakości handlowych. Standardy te są wprowadzane rozporządzeniami Komisji (WE), a więc aktami prawnymi ogólnego zastosowania obowiązującymi w całości we wszystkich państwach członkowskich.
Niniejsza prezentacja zawiera tekst standardu jakości handlowej dla truskawek wprowadzonej rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 843/2002 z dnia 21 maja 2002 r. wraz ze zmianami do standardu wprowadzonymi rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 46/2003.
I. OKREŚLENIE PRODUKTU - TRUSKAWKI
Przedmiotem standardu jakości handlowej są truskawki odmian uprawnych Fragaria L., dostarczane konsumentom w stanie świeżym. Standard nie obejmuje truskawek przeznaczonych do przetwórstwa. Standard obejmuje truskawki oraz poziomki.
IV. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE TOLERANCJI - TRUSKAWKI
Dla truskawek nie spełniających wymagań ustalonych dla danej klasy dopuszcza się w każdym opakowaniu następujące tolerancje dotyczące jakości i wielkości. Z uwagi na to, że podczas ręcznego lub mechanicznego sortowania mogą powstawać błędy, dopuszcza się tolerancje w zakresie jakości i wielkości. Są one wyrażane liczbowo lub wagowo i wynoszą dla klasy Ekstra 5 %, a dla klas I i II - 10 % w przypadku tolerancji
V. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE PREZENTACJI - TRUSKAWKI
A. Jednolitość
Zawartość każdego opakowania powinna być jednolita i zawierać truskawki wyłącznie tego samego pochodzenia, tej samej odmiany i jakości. W klasie Ekstra truskawki - z wyjątkiem poziomek - powinny być praktycznie jednolite i wyrównane jeśli chodzi o stopień dojrzałości, barwę i wielkość. W klasie I truskawki mogą być mniej wyrównane jeśli chodzi o wielkość. Widoczna
VI. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE ZNAKOWANIA - TRUSKAWKI
Na każdym opakowaniu należy umieścić następujące informacje, zgrupowane na tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny, trwały oraz widoczny z zewnątrz: Każde opakowanie powinno zawierać wymagane oznakowanie, zgrupowane na tej samej stronie, wykonane czytelnymi i trwałymi literami, widocznymi z zewnątrz. Znakowanie może być bezpośrednio wydrukowane na opakowaniu lub może być wydrukowane na trwale umieszczonej etykiecie.