Standard jakości handlowej dla kapusty brukselskiej zawarty w załączniku do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1591/87 z dnia 5 czerwca 1987 r.
Uwzględniono zmiany do standardu wprowadzone rozporządzeniami Komisji (WE) nr 888/97 oraz Nr 46/2003.
Przedmiotem standardu jest kapusta brukselska, której główki wyrastają osiowo na pionowej łodydze odmian uprawnych Brassica oleracea L. var. bullata subvar. gemmifera DC dostarczana konsumentom w stanie świeżym. Standard nie obejmuje kapusty brukselskiej przeznaczonej do przetwórstwa.
Celem standardu jest określenie wymagań jakościowych dla kapusty brukselskiej, po jej przygotowaniu i zapakowaniu.
A. Wymagania minimalne We wszystkich klasach jakości, uwzględniając szczegółowe wymagania dla danej klasy oraz dopuszczalne tolerancje, kapusta brukselska powinna być:
- Cała,
- Zdrowa; nie dopuszcza się kapusty z objawami zepsucia lub z takimi zmianami, które czynią ją
Wielkość kapusty brukselskiej określana jest maksymalną średnicą poprzeczną.
Minimalna średnica powinna wynosić:
- 10 mm dla kapusty brukselskiej z głąbikami odcinanymi, dla klasy I i II,
- 15 mm dla kapusty brukselskiej z głąbikami odłamywanymi, dla klasy I i II.
Dla kapusty brukselskiej klasy I, różnica pomiędzy największą i najmniejszą główką w tym samym opakowaniu nie może
Dla kapusty brukselskiej, która w zakresie jakości i wielkości nie spełnia wymagań ustalonych dla danej klasy, dopuszcza się w każdym opakowaniu następujące tolerancje:
A. Tolerancje dotyczące jakości
a) Klasa I
10 % masowo kapusty brukselskiej nie spełniającej wymagań klasy I, lecz zgodnej
z wymaganiami dla klasy II, lub wyjątkowo mieszczącej się w tolerancjach dla klasy II.
A. Jednolitość W każdym opakowaniu kapusta brukselska powinna być jednolita, tj. tego samego pochodzenia, tej samej odmiany, jakości i wielkości (jeśli stosowne).
Widoczna w opakowaniu część kapusty powinna być reprezentatywna
w stosunku do całej jego zawartości.
Niezależnie od wcześniejszych postanowień tego punktu, produkty objęte tym rozporządzeniem mogą być pakowane razem z innymi owocami i warzywami
w
Na każdym opakowaniu należy umieścić następujące informacje, zgrupowane na tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny, trwały oraz widoczny z zewnątrz.
A. Cechy identyfikacyjne Pakujący i/lub wysyłający: nazwa i adres lub urzędowo ustanowiony lub zaakceptowany kod firmowy. Jednakże w przypadku kiedy znak firmowy jest użyty.