W Unii Europejskiej wymagania jakościowe dla świeżych owoców i warzyw objętych wspólną organizacją rynku, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2200/96, zawarte są w normach handlowych. Standardy te są wprowadzane rozporządzeniami Komisji (WE), a więc aktami prawnymi ogólnego zastosowania obowiązującymi w całości we wszystkich państwach członkowskich.
Niniejsza prezentacja zawiera tekst standardu jakości handlowej dla ogórków wprowadzony rozporządzeniem Komisji (EWG) Nr 1677/88 z dnia 15 czerwca 1988 r. wraz z komentarzem oraz zdjęciami ilustrującymi poszczególne wymagania normy. W tekście standardu uwzględniono zmiany wprowadzone do normy rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 888/97 oraz Nr 46/2003.
TEKST STANDARDU - Kolor CZARNY
TEKST KOMENTARZA -
Kolor NIEBIESKI
Przedmiotem standardu jakości handlowej są ogórki odmian uprawnych Cucumis sativus L., dostarczane konsumentom w stanie świeżym. Norma nie obejmuje ogórków przeznaczonych do przetwórstwa oraz małych ogórków przeznaczonych na korniszony.
A. Wymagania minimalne
We wszystkich klasach jakości, uwzględniając szczegółowe wymagania dla danej klasy oraz dopuszczalne tolerancje, ogórki powinny być:
Ogórki nie mogą mieć żadnych ubytków lub uszkodzeń. Niedopuszczalne są świeże pęknięcia lub otarcia powstałe podczas zbioru lub przygotowywania ogórków do
Wielkość ogórków określa się według masy.
a) Minimalna masa ogórków gruntowych powinna wynosić 180 g; a ogórków rosnących pod osłonami - 250 g.
b) Ponadto ogórki klasy Ekstra i klasy I rosnące pod osłonami:
- o masie 500 g lub więcej powinny mieć nie mniej niż 30 cm długości
- o masie pomiędzy 250 g a 500 g powinny mieć nie mniej niż 25 cm długości
Dla ogórków nie spełniających wymagań ustalonych dla danej klasy dopuszcza się w każdej jednostce opakowania następujące tolerancje w zakresie jakości i wielkości.
Z uwagi na to, że podczas ręcznego lub mechanicznego sortowania mogą powstawać błędy, dopuszcza się tolerancje w zakresie jakości i wielkości. Są one wyrażane wagowo lub liczbowo i dla klasy Ekstra wynoszą 5 %, a dla klas I
A. Jednolitość W każdym opakowaniu ogórki powinny być jednolite, tj. tego samego pochodzenia, tej samej odmiany lub typu, jakości oraz wielkości (jeśli były sortowane według wielkości).
W opakowaniu widoczna część ogórków powinna być reprezentatywna w stosunku do całej jego zawartości.
Szczególną uwagę należy zwrócić na ukrywanie wewnątrz opakowania, np. w niższych warstwach, ogórków
Na każdym opakowaniu należy umieścić następujące informacje, zgrupowane na tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny, trwały oraz widoczny z zewnątrz: