Standard jakości handlowej dla porów zawarty w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2396/2001 z dnia 7 grudnia 2001 r.
Uwzględniono zmiany do standardu wprowadzone rozporządzeniem
Komisji (WE) Nr 46/2003.
Przedmiotem standardu są pory odmian uprawnych Allium porrum L., dostarczane konsumentom w stanie świeżym. Standard nie obejmuje porów przeznaczonych do przetwórstwa.
Celem standardu jest określenie wymagań jakościowych dla porów, po ich przygotowaniu i zapakowaniu.
A. Wymagania minimalne We wszystkich klasach jakości, uwzględniając szczegółowe wymagania dla danej klasy oraz dopuszczalne tolerancje, pory powinny być:
- Całe, (postanowienie to nie dotyczy korzeni oraz końcówek liści, które mogą być przycięte),
- Zdrowe; nie dopuszcza się porów
Wielkość porów określa się średnicą mierzoną prostopadle do osi w miejscu nad zgrubieniem cebuli.
Średnica minimalna powinna wynosić 8 mm dla porów wczesnych i 10 mm dla pozostałych porów.
W klasie I, w tym samym opakowaniu lub pęczku, średnica największego pora może być najwyżej dwa razy większa od średnicy najmniejszego pora.
Dla porów nie spełniających wymagań ustalonych dla danej klasy dopuszcza się w każdym opakowaniu następujące tolerancje w zakresie jakości i wielkości.
A. Tolerancje dotyczące jakości a) Klasa I Dla porów wczesnych: 10 % liczbowo lub masowo porów z miękkim pędem kwiatostanowym znajdującym się w obrębie łodygi rzekomej oraz 10 % porów
A. Jednolitość W każdym opakowaniu lub pęczku w tym samym opakowaniu, pory powinny być jednolite, tj. tego samego pochodzenia, tej samej odmiany lub typu handlowego, jakości oraz wielkości (jeśli dla tego kryterium jednolitość jest zapisana) oraz tego samego stopnia rozwoju i barwy.
W opakowaniu lub pęczku widoczna część porów powinna być reprezentatywna w stosunku do całej ich zawartości.
Na każdym opakowaniu lub pęczku luzem należy umieścić następujące informacje, zgrupowane na tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny, trwały oraz widoczny z zewnątrz:
A.Cechy identyfikacyjne Pakujący i/lub wysyłający: nazwa i adres lub urzędowo ustanowiony lub zaakceptowany kod firmowy. Jednakże w przypadku kiedy znak firmowy jest użyty, odnośnik „pakujący i/lub wysyłający”