Standard jakości handlowej dla selerów naciowych zawarty w załączniku do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1591/87 z dnia 5 czerwca 1987 r.
Uwzględniono zmiany do standardu wprowadzone rozporządzeniami Komisji (WE) Nr 888/97 oraz Nr 46/2003.
Przedmiotem standardu są selery naciowe odmian uprawnych Apium graveolens L. var. Dulce Mill., dostarczane konsumentom w stanie świeżym. Standard nie obejmuje selerów naciowych przeznaczonych do przetwórstwa.
Celem standardu jest określenie wymagań jakościowych dla selerów naciowych, po ich przygotowaniu i zapakowaniu.
A. Wymagania minimalne We wszystkich klasach jakości, uwzględniając szczegółowe wymagania dla danej klasy oraz dopuszczalne tolerancje, selery naciowe powinny być:
- Całe, dopuszcza się usunięcie górnej ich części,
- O świeżym wyglądzie,
- Zdrowe; nie dopuszcza się
Wielkość selerów naciowych określa się według masy netto. Minimalna masa selerów naciowych powinna wynosić 150 g.
Selery naciowe dzieli się na trzy grupy:
a) Duże: ponad 800 g
b) Średnie: 500 - 800 g
c) Małe: 150 - 500 g
W tym samym opakowaniu różnica pomiędzy selerami nie może przekraczać odpowiednio 200, 150, 100 g. Przestrzeganie tego
Dla selerów naciowych nie spełniających wymagań ustalonych dla danej klasy dopuszcza się w każdym opakowaniu następujące tolerancje w zakresie jakości i wielkości.
A. Tolerancje dotyczące jakości a) Klasa I 10 % liczbowo selerów naciowych nie spełniających wymagań tej klasy, ale zgodnych z wymaganiami dla klasy II, lub wyjątkowo mieszczących się
w
A. Jednolitość W każdym opakowaniu selery naciowe powinny być jednolite, tj. tego samego pochodzenia, jakości, barwy oraz wielkości (jeśli sortowano według wielkości).
W opakowaniu widoczna część selerów naciowych powinna być reprezentatywna w stosunku do całej jego zawartości.
Niezależnie od wcześniejszych postanowień tego punktu, produkty objęte tym rozporządzeniem mogą być pakowane razem
Na każdym opakowaniu należy umieścić następujące informacje, zgrupowane na tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny, trwały oraz widoczny z zewnątrz:
A. Cechy identyfikacyjne Pakujący i/lub wysyłający: nazwa i adres lub urzędowo ustanowiony lub zaakceptowany kod firmowy. Jednakże w przypadku kiedy znak firmowy jest użyty, odnośnik „pakujący i/lub wysyłający” (lub odpowiedni skrót)